iisshhhkkk..!! Teknik SEO | Entri bergambar menjadi?

Posted in 01 July, 2011
by wan_cikgumuzik

TEKNIK SEO merupakan Teknik-teknik yang selalu diperbualkan oleh kebanyakan otai2 blogger nih.. Aku sekadar pemerhati sebab aku masih newbie dalam dunia blog nih.. Aku hanya cuba2 menggunakan teknik2 mudah yang diperbincangkan oleh mereka2 yang bermain dengan SEO ni dan ianya agak menjadi laa.. tetapi sekali sekala jerr lah.. Maklum lah aku sebagai pengguna blogspot nih mana laa nk cari backlink banyak2 nak bagi page rank aku naik dengan cepat kalau nak dibezakan dengan mereka2 yang pakai hosting sendiri kan??


Nak belajar SEO?? Korang boleh laa search kat google yerr.. Pandai2 la korang jelajah.. Aku pon masih dok belajar nihhh.. Tapi percubaan aku ada nampak kejayaannya.. Tapi tak selalu laa... OK.. Aku nk syer nihh.. Baca betul2..


klik gambar kalau nk tgk bagi puas
Banyak keyword yang cikgu dapat dari hasil carian di google sempena sambutan hari bapa. 

klik gambar kalau tak nampak
Di atas merupakan teknik SEO aku yang agak menjadi sempena sambutan hari bapa yang lepas.. Apa yang aku nak kongsi dengan korang, mungkin ada yang perasan entri aku yang bertajuk iisshhhkkk..!! KAD UCAPAN SELAMAT HARI BAPA PERCUMA | segmen tuu kan? Kat situ cikgu menyediakan 10 keping kad ucapan untuk korang tampalkan ke dalam entri segmen korang kan??
Pada hari itu mesti ramai yang nak kad ucapan kan?? So, ramai yang akan search kat google images kan?? Maka kad ucapan aku mendapat tempat pertama hingga ke tiga dalam enjin carian.. Boleh dikatakan hampir ke semua kad ucapan aku berada di muka surat pertama google image.. Oleh itu, aku mendapat  hit yang agak tinggi dari hasil carian di google.


Apa yang aku nak syer kat sini bagaimana cara untuk mendapatkan hit dari hasil carian di google image. Begini caranya..

  • Kenalpasti hari sambutan semasa
  • Buat poster atau kad yang berkaitan dengan hari sambutan tersebut
  • Size kad mestilah dalam ukuran sederhana iaitu lebih kurang 600x400 sebab pada google image akan memaparkan gambar2 yang pelbagai saiz dahulu maka saiz sederhana mungkin akan berada di page pertama.
  • Kad atau gambar harus dalam pelbagai warna kerana pada google image akan memaparkan carian gambar yang pelbagai warna dahulu
  • Save gambar ciptaan kita dengan meletakkan nama file  yang berkaitan dengan hari sambutan tersebut ( jangan letak pic001 atau DSC001 atau lain2 yang tiada kaitan dengan tajuk sambutan tersebut )
  • Tajuk entri harus ada perkataan sambutan semasa 
  • Mulakan ayat entri dengan perkataan hari sambutan tersebut

Itu adalah serba sedikit apa yang patut aku kongsikan bersama untuk kebaikan trafic blog kita.. Sebenarnya banyak lagi cara2 dan teknik SEO nih.. Jadi, apa kata kita cuba teknik yang mudah ini dahulu.. Insyaalah menjadi..


Selamat mencuba.. Happy Blogging..!!


P/S : Betul ker ini teknik SEO?? Atau ianya hanya kebetulan? Hahaha.. Sekurang2nya seronok bila tengok banyak keyword yang berkaitan dengan entri kita kan??