APA ITU HOTLINKING | MAKNA | AKIBAT | PENERANGAN

Posted in 03 September, 2011
by wan_cikgumuzik

Apakah makna HOTLINKING yang sering kita dengar dari blogger2 profesional dan otai blogger nih?? Mesti ada yang belom tahu terutama pengguna BLOGSPOT yang kita guna secara tegar tanpa membayar sesen pon. Berbanding dengan pengguna2 HOSTING sendiri yang berbayar, mereka sentiasa akan fikirkan tentang HOTLINKING.. Sebenarnya benda nih sangat sirius kepada mereka berbanding pengguna2 BLOGSPOT yang free mcm aku nih.. Apa yang mereka fikirkan ialah mengenai BANDWIDTH atau DISCSPACE hosting mereka yang berbayar...
Mereka jugak sangat takutkan kejadian hotlinking kerana kejadian tersebut boleh menyebabkan bandwidth mereka akan kehabisan.. Bermakna discspace mereka akan berkurangan.. Maka bila bandwidth mereka abis, maka mereka terpaksa membuat bayaran topup bagi menambahkan semula bandwidth mereka yang kehabisan.. Kalau tak bayar, kompom2 laa blog depa tak dapat diakses oleh pembaca2 setia depa... Kesian kan?? So apa yang dimaksudkan dengan hotlinking?? Mudah jerr kalau korang nak paham.. Sila baca di bawah nih..


APA ITU HOTLINKING (baca elok2 ok)


Hotlinking ialah salah satu teknik menyalin atau copy sesuatu image atau gambar di dalam blog rakan2 kita dan letak gambar tersebut ke dalam entri kita.. Namun apa yang disalin bukannya dengan cara COPY IMAGE dan DOWNLOAD GAMBAR tersebut ke dalam komputer kita dan kita UPLOAD semula ke dalam entri kita.. Tetapi menggunakan teknik COPY IMAGE ATAU COPY URL IMAGE dan terus letak ke dalam entri kita.. Itu sahaja apa yang dimaksudkan dengan kejadian hotlinking yang sering berlaku.. 


Mereka yang terlibat dengan HOTLINKING juga dikenali sebagai PENCURI BANDWIDTH.. Maka mereka nih layak digelar perompak, penyamun, dan jugak perampok.. Haha.. Tak baeek kan kalau mencuri.. Kesian laa mereka2 yang bayar bandwidth hosting mereka tuu kan.. Penat beb nak topup duit bandwidth tiap2 bulan.. So, jangan laa korang buat yerr.. DOWNLOAD JERR gambar yang korang nak dalam komputer korang dan lepas tuu UPLOAD laa ke dalam entri korang.. Jangan ler jadi pencuri kan.. Hentikan hotlinking ok.. 
Mereka nih selalunya kaki copycat yang suka copy paste gambar2 atau artikle orang terutama mereka yang menggunakan hosting berbayar.. Oleh kerana tak nak menghabiskan bandwidth sendiri, maka teknik hotlinking adalah sangat terbaik lah jika digunakan.. Jahat kan depa tuu kan?? Dah laa kedekut bandwidth.. Pastu jadik pencuri bandwidth orang plak kan.. Mcm hampeh jerr.. Tak ada etika dan sangat kurang ajar lah kan.. 


Ok.. harap korang paham lah yerr APA ITU HOTLINKING yerr.. Errr... Aku harap aku tak salah cite yerr.. Kalau ada yang salah, sila buat teguran yerrr.. 


P/S : Agak2 entri nih dapat tempat tak di google eek?? Hehehehe.. Saja nk cuba2 entri info untuk SEO.. lalalallaa..


TAK SUKA HOTLINKING?? LIKE LERR FB PAGE AKU NIHH..


TAGS : APAKAH ITU HOTLINKING, APA ITU HOTLINKING DAN CURI BANDWIDTH, HOTLINKING DAPAT HABISKAN BANDWIDTH, HOTLINKING HABISKAN BANDWIDTH, CARA MENGELAK HOTLINKING, PENGERTIAN HOTLINKING, HOTLINKING DAPAT MENGHABISKAN BANDWIDTH,