CARA MEMBUAT LEMANG | PENGALAMAN AKU DI KAMPUNG

Posted in 02 September, 2011
by wan_cikgumuzik

Lemang dan cara membuatnya sangat laa susah... Begitu lah yang dapat aku gambarkan kepada korang yang tak pernah melalui pengalaman membuat lemang.. Sangat susah, sukar dan memerlukan kesabaran yang sangat tinggi..


1st time aku mempelajari cara2 membuat lemang memang sangat menyiksakan dan dalam penyiksaan ada bahagianya.. Nikmat yang tak mungkin korang rasa bila balik kampong dan buat lemang bersama keluarga tercinta.. So sekarang aku nak kongsi laa ngan korang pengalaman aku membuat lemang nih.. Sangat menyeronokkan ok.. 


Operasi membuat lemang nih aku buat sehari sebelom raya iaitu hari terakhir berpuasa.. Seawal jam 9.00 pagi kami beramai2 masuk hutan untuk mencari buluh lemang dan kaum2 wanita plak menyediakan santan kelapa dan pulut di rumah... Aku plak berhempas pulas bersama nyamuk2 dan harimau di hutan mencari buluh lemang..


Hampir dua jam berada di hutan dan kami dengan gumbira keluar hutan dengan hasil carian buluh yang penuh dengan miang dan kegatalan.. Opsss.. Tak lupa jugak daun pisang muda yang dicilok dalam hutan tuu untuk dimasukkan ke dalam buluh lemang yang akan diisikan dengan pulut dan santan nanti.. Terrbaeekkk dowhhh..!!
Setelah Sampai di umah dan membuang miang yang ada di badan, kami mula memotong buluh yang panjang menjadi pendek2 mengikut sempadan atau katam pada batang lemang.. Miang buluh dicuci guna sabut kelapa dan air.. Selepas selesai mencuci, kami masukkan laa daun pisang yang digulung dan pulut di dalam buluh lemang tuhh sementara ada pihak lain yang memasang kayu api untuk dijadikan bara bagi memasak lemang..
Banyak bara yang diperlukan untuk memasak lemang nih.. So, kami gunakan kayu kayan yang besar2 punyaa.. Jelas kelihatan aku mengalami situasi panas yang tersangat... Panas dunia beb.. Errr.. pada permulaan memasak lemang, kita kena masak guna haba jerr.. tgk gambar kat atas tuhh.. Jauh kan jarak antara lemang dengan api kan?? Hanya haba yang kuat jerr perlu digunakan utk permulaan masakan.. Tak boleh letak dekat2 bara tuu.. Nanti buluh hangus, lemang tak masak plak.. Huhu.
Errr.. nak bubuh santan pon kena ada cara beb.. Kena bubuh slow2 supaya santan masuk ke dalam buluh dan keseluruhan pulut dapat bercampur ngan santan yang telah dibancuh dengan gula dan garam secukup rasa.. Hehehehe.. Sebenarnya sangat memerlukan kesabaran yang tinggi ketika nak bubuh santan tuu sbb memang kena slowwww sangat2 ok.. 
Setelah siap bubuh santan dan letak lemang tuu.. Korang kena laa tggu dalam 5-6 jam sehingga lemang tuu betul2 masak.. Korang kena masak perlahan demi perlahan dengan menggunakan bara yang sangat sedikit dan perlahan saje habanya.. So, sekali lagi menguji tahap kesabaran korang sebab nak kawal api dan nak alih lemang tuhh.. Ngeee.. bayangkan laa nak tggu 5-6 jam buat benda yang sama.. Lemau kan?? 
Bila dah lemau, maka jadi laa lemang yang sedap, best, dan masak dengan sempurna.. Untuk dapatkan lemang dan sempurna, perlukan laa kesabaran yang tinggi.. Tgk lah aku tuu.. Sampai terselak kain menahan kepanasan.. Kikikikiki... Sangat seronok pengalaman aku beraya di kampung bini aku untuk kali pertamanya... Opsss.. kampong bini aku kat Baling Kedah laa.. hehehehe...
Haa.. ini laa halaman umah bini aku kat kampong tuu.. Best kan?? Penuh dengan kehijauan.. Jauh dari kesibukan dengan udara yang sangat nyaman.. Hehehe.. Sangat sejuk bila nak mandi pagi raya.. fuhh..!! Macam mandi ngan air ais woo bila nak mandi sunat hari raya aidilfitri tuhh.. 


ok lah.. sekian saja lah nukilan kisah aku dan lemang utk kali ini.. Harap umur aku panjang lagi dan boleh merasai lagi beraya di kampung yang penuh dengan kemeriahan.. 


P/S : Jangan JELESSSS....!!


SUKA RESIPI LEMANG AKU?? LIKE LERR FB AKU NIH..


TAGS : RESEPI LEMANG, CARA BUAT LEMANG, CARA-CARA BUAT LEMANG, RESEPI MEMBUAT LEMANG,