iisshhhkkk..!! Belangkas

Posted in 26 January, 2011
by wan_cikgumuzik


Wahhhhhh....!! Look like predator... Gerun... Ngeri... Dan menakutkan... Sekali tgk, ada jugak mcm haiwan pra sejarah... Macam ala2 zaman dinosour tuu... hik hik hik...


Apa yang pasti, mesti ada di antara korang x pernah tgk haiwan apakah ini... Agak pelik dan jelik kannn?? Yaa.. Ini lah haiwan yang bernama BELANGKAS... Hahahahaha.. Haiwan nie hidup berpasangan di laut tanpa ada sebarang ikatan perkahwinan... Sbb tuu laa org selalu bercakap "Korang nihh.. Asyik nk berkepik jerr.. Mcm BELANGKAS..!!" Pernah kan korang dgr ayat tu kan?

Tapi dalam entri nie bukan aku nk cite tentang hidup berpasangan atau pon perkahwinan. Apa yang aku nk sampaikan ialah mengenai pemakanan... Sebenarnya haiwan nie boleh dimakan.. tetapi bukan semua bahagian di dalam badan haiwan nih yg boleh kita makan.. Dan setahu aku, hanya belangkas betina sahaja yg boleh dimakan.



Yeaarrkkkk..!! Apa tuu?? Haaa.. Itu lah satu2nya bahagian tubuh Belangkas yang boleh dimakan iaitu telurnya... Pelik kan rupanya..?? Tapi ianya sangat sedap.. Malangnya x ada jenis masakan yang sesuai utk memasak haiwan nih.. Hanya perlu bakar dan makan...




Tapi kena hati2 sbb klu tersalah makan, anda mungkin akan pening2 mabuk2 dan muntah2.. Hahahahah.. Nk tahu kenape?? Sebabnya klu termaka bahagian Perut atau najis belangkas itu, semua sintom2 penyakit tersebut di atas akan terjadi.. Ianya agak beracun..
So... Lets try..!! Hanya banyak terdapat di utara tanah air.. huhu..
......
p/s : Aku pon x penah makan sbb aku takot dgn haiwan nih..! Exotik beb..!!
......