iisshhhkkk..!! BEBELAN atau TIPS ? | Beza pagevieu dan unique visitor | Persoalan

Posted in 24 June, 2011
by wan_cikgumuzik

Semestinya semua bloger sudah sedia maklum mengenai pagevieu kan?? Yer lahh.. Yang tuu jer korang asyik2 nak tgk kat dashboard blog korang kan? Heheheehehe.... Aku pun tak ketinggalan seperti korang jugak sentiasa memantau statistik tersebut..


Apa yang nak disampaikan kali ini, ialah perbezaan pagevieu dan unique visitor yang selalu jugak korang tengok kat account Nuffnang korang kan?? Samo laa den.. Lalalalalal.. Ok ok.. back to the story, Pada entri aku yang lepas yang bertajuk iisshhhkkk..!! BEBELAN atau TIPS ? (Nak UNIQUES VISITOR yang banyak)  tuu yang aku syer berdasarkan pengalaman yang aku lihat pada statistik blog aku. Ada sorang kawan aku berminat laa dengan entri aku dan buat jugak entri utk syer dengan rakan2 beliau.. KLIK SINI kalau nk tengok entri beliau..


Kat situ aku dah dapat satu jawapan melalui seorang sahabat beliau yang komen mengenai unique visitor nih... Tetapi aku masih curiga dengan jawapan kawan beliau.. Kat bawah nih aku letak apa yang dikomen oleh beliau..
klik gambar kalau nak bg besar
Beliau memberi komen tersebut dan aku agak kurang pasti perkara sebenar mengenai unique visitor tu.. pasal pagevieu aku sangat paham dah.. Ok ok.. apa yang menjadi persoalan adalah pada statistik kat bawah ini mengenai komen encik Roza tersebut.
klik gambar kalau nk tgk besar
Di atas merupakan statistik terkini UV dan pagevieu di account nuffnang aku.. Apa yang menjadi persoalan, adakah UV dikira sekali sahaja untuk seorang pengunjung seperti yang dikomen oleh En Roza tersebut?? Macam tak logik plak bila difikirkan.. Takkan dalam sehari ada seramai 1189 pengunjung datang ke blog wancikgumuzik nih?? 


Korang fikir macam mana??? Aku masih tak dapat mencari jawapan sebenar mengenai UV nih sebenarnya... Adakah UV dikira jumlah masa setiap kali berada di entri2 tertentu atau UV dikira berdasarkan seperti petikan komen kawan kita di atas??
klik gambar utk tumbesaran
Ini pulak merupakan pagevieu terkini untuk blog aku dan mengikut pahaman aku, pagevieu dikira berdasarkan BERAPA RAMAI MASUK BLOG, BERAPA BANYAK PENGUNJUNG SELAK ENTRI KITA, DAN BERAPA KALI PENGUNJUNG DATANG KE BLOG KITA.  Semuanya dicampur sekali dan terbentuk lah angka yang macam tuu kan..?? Tak tahu lah fahaman korang mcm mana plak..


Sekarang Apa kata kita rungkaikan persoalan ini dan sama2 kita berbincang untuk meningkatkan kualiti trafic UV blog kita yerr..Bagi lah pendapat kepada sape2 yang tahu tentang benda alah nih.. Jom sama2 kita berbincang dan berkongsi pendapat.... Aku akan buat satu entri khas dan bagi backlink kepada jawapan2 dalam komen kat bawah nih.. 


P/S : Jangan lupa periksa jugak ranking ALEXA korang yerr.... 


P/SS : Persembahan gambar statistik di atas hanya sebagai panduan.. tiada niat nak meninggi diri atau bangga dengan trafic aku.. Aku tahu trafic korang lagi hebat dari aku..