iisshhhkkk..!! COPYCAT xde idea sendiri | Bagus ker BLOG kau??

Posted in 26 June, 2011
by wan_cikgumuzik

Assalamualaikum, salam hormat dan salam satu bloger.. Entri ini dikeluarkan bukan untuk menyentuh mana2 blogger atau menghentam mana2 bloger. Entri ini sekadar hendak berkongsi pendapat dan meminta pandangan kawan2 semua..


Rasanya semua blogger2 sudah tahu apa itu COPYCAT kan?? COPYCAT adalah korang copy bulat2 entri org dan paste kat entri korang..Ada yg copy bulat2 dan ada jugak edit sikit2 tanpa kebenaran ataupon dengan kebenaran.. 


Isu yang aku nak cite kat sini bukan pasal sape copy entri sape.. Tapi nk tahu penilaian korang tentang blog COPYCAT nih.. Bayangkan hampir 99% entri blog tersebut adalah COPYCAT. Hampir 80% disalin atau dicopy bulat2 dan 20% sahaja diedit sikit2.. Ada kualiti ker blog yang begitu??
Tak hairan lah kalau blog COPYCAT nih boleh update 5 hingga 10 entri sehari kan?? Tak payah nak fikirkan idea, memerah otak dan menaip dengan jari sendiri.. Adakah itu dinamakan makan hasil org?? Halal ker makan hasil orang?? Trafic yang dapat dari hasil org?? Banyak persoalan kan tentang blog COPYCAT nih kan??
Di mana originaliti korang sebagai penulis blog?? Mana hasil kerja tangan korang??? Mana idea korang?? Tak ada kan?? Bagi aku, memang tak ada lah.. Tak tahu lah kot2 si COPYCAT nih berpendapat kerja2 COPYCAT nih adalah hasil kerja dia sendiri ataupun merupakan hasil seni dalam dunia blog nih..
Tak hairan laa kalau blog COPYCAT nih mendapat 2000 UV sehari pon.. Bayangkan kalau satu entri dapat 200 UV dan ada 10 entri dia buat sehari... Senang2 jerr nak dapat UV yang ramai kan?? Ada jugak kebaikan di situ kan??


Bagi aku, COPYCAT nih ada jugak kebaikannya dari sudut trafic dan jumlah entri dalam blog korang.. Tapi tak takut org bosan ker setiap kali baca entri, last2 ada pulak korang bagi credit kat entri yang korang copy tuu.. Dah laa copy 100%... Aku tak kisah sebenarnya kalau nak COPYCAT nih.. Tapi agak2 laaa.. Jangan sampai 99% entri korang ada sumber mcm tuu... Sebabnya, aku nk baca penulisan korang sendiri.. Nak tengok dan kongsi ilmu korang dan idea korang..


So.. Apa pendapat korang plak?? Suke tak baca entri COPYCAT nih??
Nasihat aku, nak copy bukannya tak boleh.. cukup sekadar copy idea dan gambar atau video.. Entri balik buat sendiri,, Karang lah sendiri.. Gunakan tenaga dan idea sendiri utk menyampaikan apa yang hendak dikongsi.. Tak lah kecewa sangat pembaca korang bila dapat tahu entri tuu hasil kerja tangan korang kan.. Tapi letak laa sumber sebagai kredit/backlink kepada entri asal sebagai tanda penghormatan dan terima kasih kat tuan entri tuu..


P/S : Entri aku banyak copycat gambar sbb aku nk syer gambar2 menarik dari seluruh dunia.. Harap maklum...