iisshhhkkk..!! IKLAN DALAM BLOG | Halal ke??

Posted in 27 June, 2011
by wan_cikgumuzik

Salam hormat, salam sejahtera dan salam satu blogger... Sengaja aku bukak isu nih untuk kita sama2 bincang dan sama2 renungkan bersama dengan apa yang terjadi sejak kebelakangan nih berkaitan dengan iklan di blog..


Hampir semua blogger memasang iklan di dalam blog kan?? Aku pon pasang jugak.. Yer lahh.. Newbie lah katakan... Pasang setakat nuffnang jerr lah kan.. Nak layan iklan2 yang hebat, tak mampu lagi nak menandingi teknik2 SEO dan berbahasa inggeris dalam entri.. Hahahaa..


Sebelum aku mulakan isu nih, aku nak korang kenal dulu laa iklan2 yang ada dalam blog nih.. Mungkin ada iklan yang aku tak letak dan aku perkenalkan dalam nih sebab cukup lah setakat yang ada nih..


Kebanyakan Blog ada iklan ini kan?? Boleh dikatakan wajib lah nak letak walaupun tak taw apa2 pasal Nuffnang nih kan?? Tak pe.. layan jer..


Tak kurang jugak yang pasang iklan Advertlets nihh kan?? Boleh dikatakan jugak hampir semua blog ada iklan nih..




Dan kepada blogger yang expert sket, mereka akan pakai iklan innity nih plak kan?? Rasanya tak berapa ramai laa newbie yang berani pakai iklan nih.. Hahahha.. Oleh kerana aku nih newbie, so, aku pon tak berani nak pakai beb... Tapi insyaalah satu hari nanti bila dah ada keyakinan, aku akan pakai.. Tapi tak janji laa sebab pakai Nuffnang nih pon dok nampak mcm dah ok dah bila dapat BE nihh...




Dan iklan comel nihh ramai newbie yang pakai.. Termasuk laa aku time mula2 main blog dulu.. Hahahhaa.. yang nih kena rajin laa promot.. Ada jugak otai2 yang pakai.. Income memang 3-4ratus laa sebulan.. Aku pernah jumpak.. Caranya mudah.. Ajak newbie masuk jerr.. Hahaha.. Buat entri promot dan tutorial.. Dan bila ramai yang klik banner nih dalam entri tu, tuan blog ada masyuk lerr...


Haaa... Yang nih hanya golongan profesional yang pakai dan entri semua kena berbahasa inggeris.. Ada bran ker nak buat entri bahasa inggeri?? Hahahaa.. Nak register pon payah.. Pastu kalau buat entri bahasa melayu, automatik iklan akan hilang seketika.. Hahahahhaa.. Susah kan nak pakai iklan nih kan?? Memang sangat banyak karenah dan sangat menyushkan.. Tapiiiii.. Sangat laa masyukkk... Tapi kan.. Ada jugak yang bahasa melayu.. tapi susah laa nk approve request kita... Lagipon kalau bahasa melayu, dia bayar murah.. Hahahhaaa.. Katanya kat indon senang plak dapat iklan nih.. Maybe bahasa indon bila pakai google translate, dia akan translate ke bahasa inggeris dengan betol kan..


Yang nih plak ramai jugak yang pakai satu ketika dahulu.. Bayangkan satu klik boleh dapat 30sen hingga 40 sen.. Lepas tu bila dah ramai join iklan nih, Bayaran tinggal 10sen satu klik.. Hahahhaa.. Aku pon terkena.. Tros baling iklan nih jauh2.. Ada jugak blogger yang tidak dibayar.. Entah lah..


Tidak kurang puak2 main iklan nih yang layan kat FB ngan twitter tuhh kan?? Aku tak taw laa sgt pasal nih.. Tapi ada laa member2 FB ngan blogger2 yang ajak join.. Hahahhha... pakai Nuffnang jerr cukupp..


Hahahhahaa.. Dan ini adalah iklan yang terrrrrbaru untuk masa kini.. Aku pon tak study lagi mcm mana bayarannya.. Dengar khabar, tinggi jugak.. Tapi takut jadi mcm yang Encik 701 tuu laa plak.. Kui kui kui...


Hahahaha... Yang si burung comel nih plak Hampir semua pengguna iklan Nuffnang pakai kan?? Macam2 gambar diaorg letak utk promosi iklan nih kan? Pastu macam2 teknik mereka guna untuk mendapatkan bayaran klik yang berharga 20sen tuh.. Hahahaha..  Kadang2 nak tergelak pon ada  jugak.. Ada teknik2 yang bersih.. Ada teknik2 yang kotor untuk mendapatkan klik untuk iklan nih kan?? Betul tak apa yang aku cakap?? Macam2 teknik kan?


Ok.. Berbalik kepada isu halal ke tak hasil iklan nih.. Pada pendapat korang, yang menggunakan teknik2 kotor nih halal tak income dari mereka?? Apa itu teknik kotor, korang fikir sendiri ok.. Nak cerita pon tak guna sebab kalau aku cerita, nanti ada yang sentap dan taknak kawan dengan aku dah.. Pas tu ada plak yang akan mengamalkan teknik2 tersebut kan.. Baik tak yayah cite.. Korang nilai laa sendiri sebab korang ada hati dan perasaan sendiri.. hahaha..


JOM BINCANG.. Dan lima jawapan dan ulasan yang terbaik akan di buat entri dan akan diberi backlink kepada blog korang dalam entri akan datang..


P/S : Tujuan entri ini utk memperkenalkan jenis2 iklan dalam blog dan bincang laa sikit2 isu haram halal iklan blog nih...