BONGKAR..!! Republic Of Anak Perlis ROAP Gerakan Pembangkang?

Posted in 27 August, 2013
by wan_cikgumuzik

Negeri Perlis sekali lagi dikejutkan dengan satu berita panas mengenai sebuah group yang sedang laris di pasaran bernama Republic Of Anak Perlis atau dikenali sebagai ROAP. 

Sebuah blog politik pro kerajaan telah membuat satu pembongkaran ekslusif yang berbentuk persepsi mengatakan bahawa kumpulan ROAP mempunyai hubung kait dengan gerakan pembangkang. RUJUK SINI

Walau bagaimana pun, Peratusan ahli kumpulan yang dilihat seperti satu gerakan yang masih samar objektif sebenar menentang artikel yang dikeluarkan oleh blog berkenaan. Ramai yang menyangkal dan ramai juga yang meluahkan rasa kecewa.

Namun begitu, aku punya pendapat sendiri mengenai isu ini. Tidak dinafikan ahli2 kumpulan ROAP berkembang pesat di negeri Perlis dan di luar Perlis. Aku tidak pasti samada semua ahli yang menyertai kumpulan ini adalah berdaftar atau tidak dengan ROAP. Apa yang jelas, mereka hanya memperkenalkan diri sebagai ahli dengan menampal pelekat (sticker) khas yang dicipta oleh ROAP.

Aku mendapati satu jer KESALAHAN BESAR kumpulan ROAP nih.. hangpa nak tau dak apadia?? Kesalahannya apabila terdapat ahli2 politik yang juga menyertainya. Perlu ka campurtangan orang politik sekiranya kumpulan ini benar2 tiada hubungkait dengan gerakan politik?? Rasanya jika ahli2 politik tidak terlibat dengan ROAP, isu ini tidak akan timbul malah ROAP boleh survive sendiri tanpa ahli politik.

Dakwaan dari blog angin perubahan mengatakan ROAP sememangnya ada kaitan dengan gerakan politik pembangkang ada wajarnya kerana kebanyakan ahli politik yang aktif bersama2 ROAP adalah mereka yang terdiri dari pemimpin2 besar Pakatan Rakyat di Perlis. Ditambah lagi apabila terdapat seorang ahli PAS yang dilihat sebagai orang kuat kumpulan tersebut.

Apa yang menjadi lebih mencurigakan, selepas artikel berkaitan isu ini dikeluarkan, admin ROAP telah membuat satu lagi group di Facebook yang diberi nama ROAP sahaja berbanding nama group yang lama iaitu Republic Of Anak Perlis.

Kenapa harus wujudkan group yang baru sedangkan group yang lama masih wujud? Adakah ianya merupakan satu persedian sebarang kemungkinan yang akan berlaku samada kumpulan itu akan diharamkan atau diambil tindakan? 

Walau bagaimana pun, aku sebagai salah seorang aktivis belia yang sentiasa menyokong perpaduan rakyat dengan aktiviti2 yang mengeratkan silaturrahim tidak menolak 100% kumpulan ROAP ini. Cuma apabila tiba2 ROAP dikesan terdapat hubungan dengan ahli politik, aku pun mula rasa tak syok.. 

Bagi aku, kalau ROAP merupakan satu kumpulan yg berbentuk persatuan ianya akan dilihat lebih molek kerana objektif menyatukan rakyat perlis memang terrbaekkk... Tetapi apa yang malangnya ianya hanya dilihat satu gerakan dan org2 kuat (admin) group tersebut lebih cenderung kepada parti pembangkang. Sayang lah kan?? kumpulan hebat, tetapi politik merosakkan nama baik kumpulan tersebut.

ok lah... aku pun tanak nk tulis panjang2 lagi.. Nanti kalau ada benda2 baru ttg ROAP nih aku akan menaip lagi meluahkan pendapat aku.. Apa2 pun aku harap ROAP akan cuba utk memperbaiki kerosakan yg berlaku dan teruskan perjuangan seandainya anda di jalan yang benarrrrrr....

p/s : kalau nk ikutkan hati, banyak lagi aku nk tulis.. tgguuuuu...


JOM LIKE FB FANPAGE AKU...!!