APA KES FB GROUP SAHABAT BLOGGER SELALU KECOH PASAL SPAM HAH??!!

Posted in 15 August, 2011
by wan_cikgumuzik

Korang semua mesti pernah tengok kan logo kat sebelah ni kan?? Yaa... Logo SAHABAT BLOGGER yang femen amous tuuu.. Hah..!! Kecoh kan kat dalam FB GROUP SB tuu kan?? Sikit2 bising2 jangan  spam.. Sampai satu tahap admin page tuu hanya berdiam diri jerr dan pengunjung2 lain plak dok bising2 pasal SPAM nih... Masing2 sound jangan Spam.. Hahahaa.. Kadang2 aku pon naik bosan jugak nk lepak kat situ disebabkan Tak habis2 nak kecoh pasal SPAM kat ruangan komen nihh... Lepas tuu mintak di follow2 plak bila SPAM kat komen.. Aku tahu aktiviti nih sangat aktif dilakukan kat FB GROUP BEN ASHARI... Tapi tak tau lah bila group tu akan dibatalkan account nya.. Antara amaran2 yang aku sempat amik gambar mereka2 yang selalu warning kat SB nihh sila tgk gambar kat bawah sebagai contoh...






Nampak tak?? Rasanya sape yang selalu dok lepak kat group tuu mesti selalu jumpak perkataan dan ayat2 seperti di atas kan.. Aku nih sebenarnya dah sangat bosan dengan perkara nih.. Kononnya kalau berlaku kekerapan spam nih, maka, account page tuu akan kena block oleh tokey FB yahudi tuu.. Aku nak syer ngan korang apa yang tokey FB tuu cakap berkaitan larangan spam tuu yang dipetik dari undeng-undeng yang FB keluarkan setelah ditranslate ke bahasa melayu.. Adalah dimaklomkan penerangan ini sangat panjang dan korang boleh study sendiri kenape admin FB group sahabat blogger tak bagi korang spam.. Keputusan di tangan korang ok...


PENJELASAN SISTEM PENCEGAHAN SPAM DI FACEBOOK

Sebagai sebuah perkhidmatan global yang menghubungkan kira kira 400 juta manusia, Facebook telah membantu membina serta memperluaskan jaringan komuniti di serata dunia. Seperti jaringan komuniti lain, apabila jaringan ini berkembang pesat pasti nya disusuli dengan sekumpulan kecil manusia yang tidak dapat menerima hakikat tersebut. Perlakuan ini bermula daripada daripada mereka yang asalnya tidak tahu apa apa sehingga lah ke mengheret kepada berlakunya jenayah siber. Perbuatan segelintir manusia ini kadang kalanya memalukan mereka yang berpengalaman luas dalam bidang ini yang seterusnya berkemungkinan memusnahkan komuniti itu sendiri.

Di Facebook, perkara yang tidak dapat diterima akal ialah apabila melibatkan gangguan alat komunikasi terkemuka ini. Ini berkemungkinan dengan permulaan seperti menghantar banyak mesej, menghantar permintaan menjadi rakan sehinggalah yang paling serius iaitu percubaan untuk menghantar spam dengan tujuan mendapatkan keuntungan komersil.

Kami mengambil berat dan memandang serius serangan spam ini yang mana ianya melibatkan masa kami dan ianya terbuang dengan banyak sekali apabila kami terpaksa membina satu sistem yang dapat mengesan aktiviti yang mencurigakan.. Secara otomatiknya, amaran akan dikeluarkan terhadap orang berkenaan yang mempunyai perangai yang tidak sopan serta pautannya sekali. Kerana usaha kami juga, hanya peratusan yang kecil sahaja mengalami masalah ini, baik dari segi spam atau pun isu keselamatan.

Namun begitu, terdapat juga segelintir manusia yang salah faham tentang salah satu daripada sistem kami ini. Mereka beranggapan bahawa Facebook ini menyekat mesej mereka kepada seseorang yang bukan dalam senarai kawan mereka.. Sebenarnya, kami telah mencuba sedaya upaya untuk mempertingkatkan sistem amaran kami dengan menjadikannya lebih telus dan jelas kepada semua. Dengan ini, kami mengambil kesempatan ini untuk menerangkan dengan lebih terperinci bagaimana sistem kami berfungsi.

Dengan jutaan kandungan yang dikongsikan di Facebook setiap bulan, kerja untuk menghalang kegiatan spam bukanlah satu tugas yang mudah. Kami memang sangat bergantung kepada anda semua untuk mengetahui bila anda di-spam yang berkemungkinan diterima daripada mereka yang ‘ingin menjadi kawan’ dan memang tidak dikenali. Ini sebenarnya akan menyebabkan seseorang dipaut ke laman sesawang tertentu dan di-spam.

Berdasarkan maklumbalas daripada laporan yang dibuat pihak anda, kami mengetahui secara purata kekerapan seseorang menggunakan Facebook dan kami dapat melihat coraknya yang sangat mencurigakan. Contohnya, jika seseorang yang tidak dikenali menghantar mesej kepada 50 orang yang bukan dalam senarai kawan kawannya, dalam tempoh hanya sejam, itu biasanya spam.

Kami tidak dapat hendak berkongsi kesemua butiran tentang bagaimana sistem ini berfungsi kerana pengspam akan dapat mengatasi kami nanti. Apa yang boleh kami terangkan ialah ianya direka secara otomatik untuk mengesan sesuatu yang mencurigakan dan menghalangnya atau menghantar amaran supaya orang yang berkenaan menghentikan perbuatan itu serta merta.

Dalam kes kes yang ekstrem, perlakuan ini diteruskan walaupun telah menerima amaran kami, maka kami akan menggantung akaun nya. Bila ini berlaku, pada kebiasaanya, akaun tersebut ialah akaun palsu. Akaun sebenar pemilik diletakkan dalam satu proses untuk member kuasa kembali kepada pemilik sebenar. Dalam kebanyakan kes, kami member peluang kepada pemilik akaun untuk membuat rayuan dengan menghubungi kami. Ketika kami melihat akaun itu dan mengaktifkannya semula, kami mendapati bahawa pemilik sebenar tidak melampaui kenyataan kami dalam “Rights and Responsibilities”. Untuk maklumat lanjut mengenai sistem amaran kami, hubungi Help Center kami.

Sistem otomatik kami ini, bukan sahaja boleh mengesan spam, ia juga boleh menghalang kemasukan lama web yang merbahaya yang mungkin boleh merosakkan computer anda dan atau yang cuba mencuri maklumat peribadi anda. Bila ini dikesan, kami secara otomatik akan memasukkannya ke dalam list yang disekat dan juga memelihara “Wall”. Kami juga akan segera mengesan jika ada di kalangan kawan kawan yang cuba berkongsi dengan pautan (link) yang berkenaan dengan memberikan penjelasan mengapa pautan itu disekat dan ada cara penyelesaian jika kami tersilap.

Kadang kala, peng-spam yang berniat jahat ini akan cuba untuk sembunyikan pautan mereka disebalik Tiny URL atau bit.ly. Namun begitu, kami juga kadang kala menyekat penggunaan singkatan sebegini buat sementara waktu. Jika anda biasa menggunakan singkatan, biasakan menggunakan URL asal untuk apa sahaja yang ingin anda kongsikan dengan pembaca.

Sistem kami ini, tidak akan berkesan hanya di belakang tabir di mana pengguna Facebook tidak akan menyedari tentang kehadirannya. Sistem ini belum sempurna, namun kami akan sedaya upaya kami untuk mempertingkatkannya dari masa ke semasa. Kami juga belajar darpada kesilapan kami yang terdahulu.

Jika anda terjumpa dengan salah satu daripada sistem mengatasi spam daripada kami, perlu diingatkan bahawa ianya bertujuan untuk mengekalkan Facebook yang 
dipercayai ramai.

Petikan di atas dirujuk dari LINK INI
Tukang translate CIKGU BAHASA INGGERIS INI

Dah paham tak kenape depa dok kecoh2 tak bagi spam dan apa tindakan yang tokey FB akan amik kalau korang asik2 nak spam jerr?? So?? Jangan laa spam... Post jerr entri korang kat situ... Yang dok drop link kat ruangan komen orang tuu pasaipa?? Aku harap korang paham lah yerr...

Aku harap semua pihak berpuas hati dengan penerangan di atas.. 


UPDATE DARI ADMIN SAHABAT BLOGGER
Setelah mendapat penjelasan admin seperti di atas, korang faham2 amik sendiri lah yerr.. chill..!!

Sekian terima kasih..

P/S : Rajin tak aku buat entri panjang2 nih? Hahahaa.. Baca laa sampai lebam..!!

LIKE LERR FAN PAGE AKU YANG TAK RAMAI LAGI TUHH.


TAGS : KISAH SPAM DI SAHABAT BLOGGER, APA ITU SPAM DI FACEBOOK, SPAM DI FACEBOOK, LINK DI RUANGAN KOMEN ADALAH SPAM, SPAM LINK DI RUANGAN KOMEN DAN FACEBOOK AKAN BATAL ACCOUNT, ACCOUNT FB DISEKAT KERANA SPAM,