SEJARAH KOMUNIS DI MALAYSIA..!! WAJIB BACA..!!

Posted in 30 October, 2014
by wan_cikgumuzik

Sirah – Parti Komunis Malaya (PKM)
Perbincangan mengenai Parti Komunis Malaya (PKM) hangat diperkatakan. Saya ingin mencatatkan sedikit sejarah mengenainya dari ringkasan 15 buah buku yang sempat dibelek. Semoga catatan ringkas ini memberi gambaran kepada kita mengenai isu PKM yang sedang dibincangkan sekarang

Fahaman Komunis dicetuskan oleh Karl Marx telah menjadi orde baru melangkau batas geografi. Di Asia, idelisme Komunis dipelopori oleh negara China.

Kesatuan Soviet yang ditubuhkan menginginkan kuasa Komunis melebarkan sayap hingga ke seluruh negara Asia.

Selepas berlakunya Revolusi Bolshevik Rusia pada tahun 1917, satu biro telah ditubuhkan. Biro Timur Laut Komitren ditubuhkan bagi mengawal selia perjalanan parti-parti Komunis di rantau Asia.

Parti Komunis Malaya (PKM) ditubuhkan pada 30 April 1930 di Singapura dengan dihadiri oleh pemimpin Parti Komunis Vietnam, Ho Chi Minh. Ia sebagai kesinambungan dari penubuhan Parti Komunis Nanyang yang ditubuhkan di Singapura pada tahun 1922.

PKM diarahkan melebarkan fahaman bukan sahaja kepada orang Cina malahan juga orang Melayu bagi tujuan menubuhkan Republik Soviet Malaya

Akhirnya, lahirlah tokoh Komunis dari kalangan orang Melayu seperti Abdullah CD, Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh. Lahirlah satu rejimen yang diberi nama rejimen ke 10 iaitu pasukan tentera Melayu di bawah pimpinan Abdullah CD yang berpusat di Temerloh dan Mentakab dan mengandungi 500 anggota.

PKM menggunakan taktik pemogokan pekerja, boikot, sabotaj, demontrasi dan akhirnya pemberontakan bersenjata untuk mencapai matlamatnya. PKM menyusupkan aggotanya ke dalam kesatuan-kesatuan sekerja.

Ketika Jepun menjajah tanah Melayu, British telah memberi pelbagai kemudahan dan bantuan seperti senjata, latihan ketenteraan, kemudahan logistik dan perubatan. PKM bekerja sama dengan British melalui perjanjian di antara John Davies dan Lai Tek serta Chin Peng.

PKM menubuhkan pasukan Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) dan membantu British di dalam perang gerila bersama-sama Force 136.

Setelah kekalahan Jepun, PKM telah diterima sebagai sebuah parti politik yang sah di Tanah Melayu. Peluang itu digunakan oleh PKM untuk meluaskan lagi pengaruhnya. PKM telah menguasai 75% kesatuan sekerja dan banyak melakukan mogok bagi melemah dan menjatuhkan pengaruh British.

Bagi mengekang kegiatan PKM, British telah memperkenalkan Ordinan Kesatuan Sekerja dan serba sedikit telah menyekat pengaruh PKM dalam kesatuan sekerja.

Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu yang menggantikan Malayan Union dilihat sebagai merosakkan peluang untuk PKM menubuhkan republik komunis. Keadaan ini mendorong PKM mengubah dasarnya kepada dasar yang lebih agrasif. Pada awal tahun 1948, PKM telah mengambil keputusan melancarkan perang secara terbuka di atas nama pembebasan Nasional.

PKM menyingkirkan pemimpin mereka Lai Teck dan digantikan dengan Chin Peng yang lebih agresif. Pada 17-21 Mac 1948, Chin Peng dan ahli PKM telah bersetuju untuk menjayakan matlamat menubuhkan Republik Soviet Komunis Tanah Melayu dengan cara kekerasan.

Sebagai permulaan, ekonomi Tanah Melayu dan pengawasannya mesti dilemahkan. Oleh itu PKM telah melancarkan serangan ke atas ladang-ladang dan kawasan lombong, melakukan pembunuhan ke atas pengurus ladang dan lombong, menyerang balai polis, pusat kawalan, pasukan keselamatan, mengugut, menculik orang ramai dan merosakkan kemudahan awam. Ramai orang Melayu, India dan Cina diancam dan dibunuh bagi memaksa mereka meninggalkan pekerjaan mereka. Mereka juga menyerang sistem perhubungan dan menawan pengkalan pasukan keselamatan di kampung-kampung dan pekan kecil.

Maka pada 18 Jun 1948, Sir Edward Gent, Pesuruhjaya Tinggi British telah mengisytiharkan darurat. Undang-undang darurat diperkenalkan secara rasmi pada 32 Julai 1948 iaitu sesiapa yang disyaki terlibat dengan kegiatan komunis akan dihukum.

Keadaan agak reda menyebabkan darurat ditamatkan pada tahun 1960. Melihat keadaan ini, PKM menyusun kembali anggotanya dan pada tahun 1968, mereka sekali lagi melancarkan pemberontakan bersenjata kali kedua di Tanah Melayu.

Perkara ini berterusan hinggalah kerajaan bersetuju mengadakan rundingan perdamaian dengan pemberontak komunis bermula pada tahun 1988. Abdullah CD mewakili Rejimen ke-10 dan Tun Ghaffar Bab mewakili negara. Akhirnya pada 2-3 Febuari 1989, perjanjian damai telah berjaya dipersetujui yang mana pihak komunis bersetuju meletakkan senjata dan menamatkan pemberontakan selama lebih kurang 41 tahun. Pada 2 Disember 1989, di Lee Gardens Hotel, Hadnyai, uapacara menandatangani perdamaian dapat dilaksanakan.

Kerajaan Thailand telah menyediakan penempatan bagi bekas-bekas ahli komunis di satu kawasan dikenali sebagai Kampung Perdamaian Betong, Kampung Perdamaian Banlang, Kampung Perdamaian Shkhirin dan Kampung Perdamaian Yaha.

Sepanjang peristiwa yang membabitkan PKM dari 16 Jun 1948 hingga 31 Julai 1960, korban mencatatkan seramai 2947 Pasukan Polis Tanah Melayu, 1478 Pasukan Keselamatan, 4668 orang awam, dan 10699 anggota PKM.

Di atas adalah bilangan yang mati, ini tidak masuk ribuan yang cedera, yang cacat, yang hilang upaya dan sebagainya.

Kita mungkin boleh melupakannya begitu sahaja. Tetapi, apabila doktrin komunis mula dilagang kembali, propaganda mengenainya telah mula wujud kembali, ia menyentuh banyak pihak, bermula dari isu keselamatan hingglah imbauan kisah silam keganasan mereka. Isu yang dibangkitkan bukanlah isu pulangnya Chin Peng sangat, tetapi doktrin yang pernah menumpahkan ribuan darah di Tanah Melayu ini cuba ditiupkan semula.

Jika sebelum pulang pun telah menimbulkan kontroversi, bagaimana agaknya jika ia berada di negara ini?

Apa pun, masih banyak lagi perkara yang boleh kita usaha dan bangunkan bersama. Isu sosial masyarakat, kemiskinan dan sebagainya.

Kita cuma bimbangkan, ada orang yang cuba menangkuk di air yang keruh, di dalam membahaskan isu ini.

Sama-samalah kita berdoa, agar Allah terus memberi kebaikan pada kita di negara ini. Semoga, Islam akan terus berkembang dan dihayati ditanah air ini. amin..

"Sirah, Perjalanan Mencipta Sejarah"

Oleh : Ustaz Amin - Bicara Agama, Keluarga, Masyarakat dan Aktiviti Dakwah