KESAN LYNAS DI MALAYSIA

Posted in 23 March, 2012
by wan_cikgumuzik

KESAN LYNAS DI MALAYSIA | Masih ramai tertanya-tanya apa itu lynas kan? Lynas tuu benda apa.. Dan apa kesan lynas terhadap penduduk sekitar dan rakyat malaysia. Dan kepada yang terlepas pandang aku pernah tulis tentang apa itu lynas ataupun artikel berkaitan dengan lynas. KLIK SINI untuk baca.. 

Sebenarnya banyak gembar gembur menyatakan terdapat kesan yang negatif terhadap bumi apabila kilang lynas yang memproses nadir bumi di mana kilang tersebut sedang dibina di Gebeng Pahang. Maka ramai lah rakyat malaysia menggelupur tergetar2 dengar pelbagai cerita dan kesan negatif lynas di malaysia nih.


Pada aku, kita masih belum jelas mengetahui apa kesan sebenar sekiranya kilang lynas beroperasi nanti. Tiada kajian saintifik yang sah lagi mendedahkan kesan-kesan negatif terhadap Malaysia sekiranya kilang Lynas nih dibenarkan operasinya nanti.


Apa yang mengecewakan aku, isu lynas nih dipolitikkan dan pihak pembangkang sememangnya tidak bersetuju dengan pembinaan kilang Lynas di Malaysia nih.. Macam2 cerita negatif disampaikan kepada rakyat Malaysia dan apa yang disampaikan, adalah fakta yang mencurigakan dan tiada bukti soheh..


Bagi aku, selagi tiada ulasan dan bukti dari sudut kajian saintifik oleh ahli2 sain yang pakar dalam bidang nih, aku sangat tak setuju lah dengan tindakan pembangkang yang mempolitikkan isu lynas di Malaysia nih.. Bak kata PM kita, buktikan lah dengan kajian saintifik tentang Kesan Lynas Terhadap Malaysia.. Bukan buat video simple yang boleh menipu org2 kampung jerr<--aku yg kata..


So aku harap isu kesan lynas terhadap bumi Malaysia akan tamat dengan amannya... Tingkatkan ekonomi, tinggalkan kontrovesi...!!
MALAYSIA SELAMAT SEJAHTERA....!!



LIKE OUR FACEBOOK FANPAGE NOW..!!
   


TAGS : KESAN LYNAS MALAYSIA, KESAN RADIASI LYNAS DI MALAYSIA, KESAN LYNAS TERHADAP BUMI MALAYSIAISU LYNAS, KILANG LYNASLOKASI KILANG LYNAS, KENAPA LYNAS BAHAYAFAKTOR TENTANG LYNASCERITA TENTANG LYNASAPA ITU LYNASAPAKAH LYNASHENTIKAN LYNASKLIANG LYNAS DI PAHANG